Tuesday, December 21, 2010

sabar

Banyak aku jumpa dalam hidup. yang sedih, yang bising, yang tak baik, yang sempurna, yang tak sempurna. namun ubatnya bukan beli di klinik. senang je ubatnya kawan-kawan dan saudara-saudara. kesabaran ubatnya.

Biarlah mereka dengan dunia mereka yang tidak sabar, kita dengan dunia kesabaran kita ini, teruskan. dugaan. kerna ada yang belum sabar juga. macam aku juga. aku juga kadang-kadang tak sabar. contohnya bila nak teh ais dekat kedai mamak, kalau lambat aku dah bising macam aku PM. tapi bila aku tengok orang di janda baik, anak-anak kecil kerja angkat sayur berat-berat jalan kaki je. tapi mereka masih senyum ikhlas dekat aku. ikhlas, sabar nampak dalam hati mereka. terharu siak.

Bila berkawan, kalau ada yang amik kesempatan, sabar juga diperlukan. kerna yang di ATAS, sedang menduga kita berapa tingginya kesabaran dan keikhlasan kita untuk berkawan dengan mereka. tetapi bila sudah di cerca, dihina, ayuh angkat kaki, kita lari dari dosa. mengaku kalah.

itulah hidup, kesabaran amat diperlukan. take care everyone.


No comments:

Post a Comment